پشیمانی می تواند بسیار زیاد باشد – یک عصب شناس توضیح می دهد که چگونه مردم می توانند بر آن غلبه کنند


یکی از دوستان من – ما او را “جی” صدا می کنیم – در اوایل دهه 90 برای IBM در نیویورک کار می کرد. برنامه نویس کامپیوتر بود و حقوق خوبی هم داشت. گاهی اوقات رقبا و استارت آپ ها برای پیوستن به شرکت هایشان به جی مراجعه می کردند. او پیشنهادی از یک سازمان جالب اما کوچک در سیاتل داشت، اما دستمزد ناچیز بود و بیشتر بسته در سهام شرکت بود. پس از مشورت با دوستان و والدین، جی این پیشنهاد را رد کرد و در IBM ماند. او از آن زمان پشیمان شده است. این شرکت کوچک مایکروسافت بود.

پشیمانی یک واکنش بسیار واقعی به یک رویداد ناامید کننده در زندگی شما است، انتخابی که انجام داده اید و قابل تغییر نیست، چیزی که گفته اید نمی توانید برگردانید. این یکی از آن احساساتی است که نمی توانید آن را تکان دهید، یک احساس منفی سنگین و وسواسی که می تواند چند دقیقه، روز، سال یا حتی یک عمر طول بکشد. مطالعات تصویربرداری نشان می دهد که احساس پشیمانی افزایش فعالیت در ناحیه ای از مغز به نام قشر میانی اوربیتوفرونتال را نشان می دهد.

مقابله با پشیمانی به دلیل سایر احساسات منفی مرتبط با آن دشوارتر است: پشیمانی، اندوه و درماندگی. پشیمانی می تواند استرس ما را افزایش دهد، بر سلامت جسمی تأثیر منفی بگذارد و تعادل هورمون ها و سیستم ایمنی را به هم بزند. پشیمانی نه تنها ناخوشایند است. این ناسالم است.

من به عنوان یک روانشناس بالینی دارای مجوز در دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا، تحقیقاتی را در مورد احساسات استرس انجام می دهم. من از طریق این کار به بیماران کمک می کنم تا بر اندوه غلبه کنند، به زندگی خود ادامه دهند و رشد کنند. و این خبر خوب است: با مداخلاتی مانند درمان و استراتژی های مبتنی بر شواهد می توان بر حسرت غلبه کرد.

“احساس گیر افتادن”

اساساً دو راه برای احساس تأسف وجود دارد: یکی آن چیزی که محققین آن را راه عمل می نامند و دیگری راه انفعال. یعنی می توانیم از کارهایی که انجام دادیم پشیمان شویم – یا از کارهایی که انجام نداده ایم پشیمان شویم.

تحقیقات نشان می دهد که پشیمانی از اعمال، اگرچه دردناک است، اما افراد را تشویق می کند تا از اشتباهات خود درس بگیرند و به جلو حرکت کنند. اما پشیمانی مرتبط با مسیر انفعال – کارهای ناتمام، فرصت های از دست رفته – سخت تر اصلاح می شود. این نوع پشیمانی بیشتر به افسردگی، اضطراب، احساس “به دام افتادن” و احساس اشتیاق منجر می شود که نمی دانید چه می تواند باشد.

مانند سایر احساسات منفی، این برای اجتناب، انکار یا تلاش برای درهم شکستن پشیمانی کارساز نیست. در درازمدت، این تاکتیک‌ها تنها احساسات منفی را افزایش می‌دهند و مدت زمانی که با آنها رنج می‌برید طولانی‌تر می‌کنند. به جای مسدود شدن، افراد می توانند این احساسات را در چهار مرحله مدیریت کنند: اول، این واقعیت را بپذیرید که آنها را احساس می کنید. تعیین کنید که چرا آنها را احساس می کنید. به خودتان اجازه دهید از آنها یاد بگیرید. و در نهایت آنها را رها کنید و ادامه دهید.

شما می توانید با تمرین عزت نفس به رهایی از این احساس پشیمانی کمک کنید. این به این معنی است که به خود یادآوری کنید که انسان هستید، بهترین کاری را که می توانید انجام دهید، و می توانید از تصمیمات گذشته درس بگیرید و رشد کنید. نشان دادن این شفقت به خود می تواند به شما کمک کند پشیمانی را بپذیرید و بر آن غلبه کنید.

پذیرفتن اینکه متاسف هستید به این معنی نیست که آن را دوست دارید. فقط به این معنی است که می دانید آنها آنجا هستند. همچنین به شناسایی احساس خاصی که تجربه می کنید کمک می کند. به جای اینکه بگویید «احساس بدی دارم»، بگویید «من هستم، متاسفم». به همان اندازه که ساده به نظر می رسد، تفاوت معنایی تأثیر احساسی زیادی دارد.

خودتان را بپذیرید، تصدیق کنید و ببخشید

شناخت افکار و احساسات شما می تواند باعث رهایی از احساسات منفی شدید شود. در مورد جی، او می توانست به خود یادآوری کند که هیچ توپ کریستالی وجود ندارد. در عوض، با توجه به اطلاعاتی که در آن زمان داشت، بهترین تصمیمی را که می‌توانست گرفت و در همان شرایط، اکثر هم‌عصرانش هم همین تصمیم را می‌گرفتند.

گاهی اوقات به این روش توجه و سپس بازسازی افکارتان، ارزیابی مجدد شناختی گفته می شود. نگاه متفاوت به شرایط می تواند به کاهش پشیمانی کمک کند و به شما در تصمیم گیری های آینده کمک کند.

بخشش برای اقدامات انجام شده یا انجام نشده گامی قدرتمند برای غلبه بر پشیمانی است. این در یک مدل روانشناختی شناختی رایج به نام REACH رسمیت یافته است، که افراد را به یادآوری آسیب (برای رویارویی با آن)، نشان دادن همدلی (مهربان و دلسوز بودن)، ارائه بخشش نوع دوستانه (به خود) و تعهد عمومی دعوت می کند. آن را به اشتراک بگذارید) و سپس آن بخشش را حفظ کنید و به تصمیم خود وفادار بمانید. تحقیقات نشان می دهد که شش ساعت تمرین با یک متخصص آموزش دیده با استفاده از این مدل می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

https://www.youtube.com/watch?v=ka8L1YMR88U

نویسنده و روزنامه نگار کاترین شولتز در مورد ارزش یادگیری در آغوش گرفتن و پذیرش ترحم تأمل می کند.

دانش بیشتر = پشیمانی کمتر

در ابتدا، جی احساس پشیمانی خود را دفع کرد. او به مبارزه با افکاری که از دست داده بود ادامه داد. او تغییری نکرد تا اینکه ابتدا با یک دوست و در نهایت با یک درمانگر به احساسات پشیمانی خود نزدیک شد و مطالعه کرد.

در پایان، او درد ناشی از ندانستن آنچه ممکن است اتفاق بیفتد را پذیرفت، اما در عین حال دلیل منطقی خود را در آن زمان به خود یادآوری کرد که در واقع کاملاً منطقی بود. او نسبت به خود دلسوزی نشان می داد و با مهربانی با خود صحبت می کرد، همانطور که با یکی از عزیزان یا دوستان نزدیکش صحبت می کرد. تمرین این اعتماد به نفس به او این امکان را داد که انعطاف پذیری ایجاد کند، بر احساسات منفی غلبه کند و در نهایت خود را ببخشد.

هنگام تصمیم گیری در آینده، جی به اهمیت به دست آوردن هر چه بیشتر اطلاعات در مورد احتمالات پی می برد. او خود را به چالش کشید تا در مورد بازیکنان بزرگ این رشته بیاموزد. این به او اجازه داد تا بر پشیمانی خود غلبه کند و ادامه دهد. فرصت های جدیدی پدید آمده است. جی، که در حال حاضر در یکی دیگر از شرکت های مهندسی کامپیوتر غول پیکر استخدام شده است، برای خودش خوب عمل می کند و توانسته بر پشیمانی خود از تصمیم گذشته اش غلبه کند.


جی. کیم پنبری، استاد روانپزشکی و علوم اعصاب، دانشگاه ویرجینیا

این مقاله توسط The Conversation با مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.


https://20khababr.ir
https://afkharebartar.ir
https://akhabarebartar.ir
https://andnews.ir
https://avatefepak.ir
https://baranmajale.ir
https://behtaringam.ir
https://daltek.ir
https://elmitarin.ir
https://fardayeashena.ir
https://forbos.ir
https://foxirani.ir
https://gisoon.ir
https://hodhodirani.ir
https://iranisard.ir
https://kahkashani.ir
https://lasttimes.ir
https://lilaki.ir
https://livejame.ir
https://magirani.ir
https://majaleiranian.ir
https://mervina.ir
https://mineralnews.ir
https://modirezard.ir
https://momon.ir
https://moniseh.ir
https://nationaliran.ir
https://netcrafti.ir
https://news-single.ir
https://newsexpress.ir
https://newslife.ir
https://newsspot.ir
https://newsteen.ir
https://nikmag.ir
https://officemag.ir
https://okaziyon.ir
https://one-news.ir
https://pandamag.ir
https://parsroids.ir
https://patris-fun.ir
https://senatornews.ir
https://seratmag.ir
https://sibala.ir
https://sohanian.ir
https://sosokan.ir
https://tazekhabari.ir
https://technoirani.ir
https://timesirani.ir
https://yamorani.ir
https://yandexkhabari.ir
https://abdoosnews.ir
https://zehnenoandinsh.ir
https://abestanews.ir
https://abtinnews.ir
https://akhbarebartaaar.ir
https://akhbaremaaaa.ir
https://akhbareshomaaa.ir
https://akhshijnews.ir
https://atrinnews.ir
https://atroticnews.ir
https://atshnews.ir
https://bashariatemrooz.ir
https://dastesalamatt.ir
https://dostemansalam.ir
https://elementorsite.ir
https://emrooztafahom.ir
https://ensanedirooooooz.ir
https://etelaresankhabar.ir
https://examplenews.ir
https://fardaalefba.ir
https://gisooyekhabar.ir
https://halohekayatha.ir
https://hashtadonoh.ir
https://hekayatfardayeemaaa.ir
https://honarmandkhabar.ir
https://istgaheshomareyek.ir
https://ketabkhoooon.ir
https://kimyagaaaar.ir
https://markazeakhbar.ir
https://masternewss.ir
https://mohamadrezasite.ir
https://morvarideasia.ir
https://mramins.ir
https://naserinews.ir
https://nasermr.ir
https://newsamins.ir
https://newsatropat.ir
https://newscenterals.ir
https://newsmineral.ir
https://newsouls.ir
https://newspishgamannn.ir
https://newssalam.ir
https://newsshans.ir
https://newsworlds.ir
https://parinews.ir
https://patris-music.ir
https://poshtibannews.ir
https://powernewss.ir
https://recordejadid.ir
https://salamnewws.ir
https://23ncfst.ir/
https://amiran-carpet.ir/
https://armanenergytec.ir/
https://blogenews.ir/
https://blogkhoon.ir/
https://bvfars.ir/
https://charsounews.ir/
https://chsnews.ir/
https://dezfil.ir/
https://dmwebmaster.ir/
https://dota2news.ir/
https://erfanhd.ir/
https://etminan110.ir/
https://faratarazkhabar.ir/
https://farsgardi20.ir/
https://footynews.ir/
https://goto98.ir/
https://ilyarkhabar.ir/
https://ir2khabar.ir/
https://iranalmanac.ir/
https://irandaryafest.ir/
https://khabarehaft.ir/
https://khabarontime.ir/
https://lolsms.ir/
https://maadgig.ir/
https://masoudtb.ir/
https://mp3news.ir/
https://music-ha.ir/
https://nakhlestankhabar.ir/
https://newcharge.ir/
https://news-links.ir/
https://news180.ir/
https://pimn.ir/
https://prmf.ir/
https://pvnews.ir/
https://rejawnews.ir/
https://sahab-co.ir/
https://samanbarg.ir/
https://semanews.ir/
https://shirinonews.ir/
https://soheilesonghor.ir/
https://tacity.ir/
https://taktanews.ir/
https://tarabaranmag.ir/
https://telegram-persian.ir/
https://tfcenter.ir/
https://trika.ir/
https://velninews.ir/
https://vidnaz.ir/
https://wajnews.ir/
https://your-news.ir/
https://zangannews.ir/
https://2016downloadnew.ir/
https://paxsolomusic.ir/
https://daryamedia.ir/
https://andikakhabar.ir/
https://seo-pbn.ir/
https://ghezelwich.ir
https://panaztebtabriz.ir
https://shayna-net.ir
https://kanooneslamshahr.ir
https://raynuts.ir
https://honare2.ir
https://itsama.ir
https://flingpet.ir
https://foreverpro.ir
https://fraeesi.ir
https://gkhabar.ir
https://18amlak.ir
https://pooyesh-khabar.ir
https://matsef.ir
https://photo-land.ir
https://tabarestan118.ir
https://disachain.ir
https://chikaapp.ir
https://mahestan18.ir
https://radyaabkala.ir
https://c-civil.ir
https://saeeed.ir
https://copytops.ir
https://modirsearch.ir
https://shz1music.ir
https://m-khosravi.ir
https://iranhayashi.ir
https://iranian-dress.ir
https://gigblog.ir
https://basitcg.ir
https://mashhadhekmat.ir
https://rahetamin.ir
https://radolyamani.ir
https://bnemati.ir
https://face-wood.ir
https://tourvare.ir
https://centertasisat.ir
https://bidarirafsanjan.ir
https://namahaa.ir
https://30pp.ir
https://script-tabadol-link.ir
https://simayesarbedar.ir
https://pakdashtiha.ir
https://rentacars.ir
https://2019movies.ir
https://ekar24.ir
https://saber-ramezani.ir
https://teb-saharsina.ir

ایندکسر