نفخ دونده ممکن است نتیجه مولکول هایی به نام کانابینوئیدها باشد که نسخه خود بدن از THC است.

[ad_1]

بسیاری از افراد پس از ورزش کاهش استرس، درد و اضطراب و گاهی اوقات حتی سرخوشی را تجربه کرده اند. پشت این به اصطلاح «صعود دونده» چیست؟ یک مطالعه جدید در مورد عصب شناسی ورزش ممکن است شما را شگفت زده کند.

مدتهاست که “بالاترین دونده” به اندورفین نسبت داده می شود. اینها مواد شیمیایی هستند که به طور طبیعی در بدن انسان و سایر حیوانات پس از ورزش و در پاسخ به درد یا استرس تولید می شوند.

اما تحقیقات جدید آزمایشگاه من تقریباً دو دهه کار روی این موضوع را خلاصه می کند. ما دریافتیم که ورزش به طور قابل اعتمادی سطح اندوکانابینوئیدها را در بدن افزایش می دهد – که مولکول هایی هستند که برای حفظ تعادل در مغز و بدن کار می کنند – فرآیندی به نام “هموستاز”. این تقویت شیمیایی طبیعی ممکن است برخی از اثرات مفید ورزش بر مغز و بدن را بهتر توضیح دهد.

من یک متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه پزشکی ایالتی وین هستم. آزمایشگاه من در حال مطالعه رشد مغز و سلامت روان، و همچنین نقش سیستم اندوکانابینوئید در تنظیم استرس و اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان است.

این مطالعه برای هر کسی که برای کاهش استرس تمرین می کند مهم است و باید به عنوان یک انگیزه برای کسانی باشد که به طور منظم تمرین نمی کنند.

فواید ورزش برای سلامتی

دهه ها تحقیق نشان داده است که ورزش برای سلامت جسمانی مفید است. این مطالعات ارتباط ثابتی بین مقادیر مختلف فعالیت بدنی و کاهش خطر مرگ زودرس و ده‌ها بیماری مزمن از جمله دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری قلبی پیدا کردند.

اخیرا – طی دو دهه گذشته – تحقیقات رو به رشد نشان داده است که ورزش برای سلامت روان نیز بسیار مفید است. در واقع، ورزش منظم با علائم کمتر اضطراب، افسردگی، بیماری پارکینسون و سایر مشکلات رایج روانی یا عصبی همراه است. همچنین تمرینات متوالی با عملکرد شناختی بهتر، خلق و خوی بهتر، استرس کمتر و عزت نفس بالاتر همراه است.

هنوز مشخص نیست که چه چیزی پشت این پیشرفت ها در سلامت روان است. ما می دانیم که ورزش اثرات مختلفی بر مغز دارد، از جمله افزایش متابولیسم و ​​جریان خون، ترویج تشکیل سلول های مغزی جدید – فرآیندی به نام نوروژنز – و افزایش ترشح چندین ماده شیمیایی در مغز.

برخی از این مواد شیمیایی عوامل نوروتروفیک نامیده می شوند، مانند عوامل نوروتروفیک مشتق از مغز. BDNF در “پلاستیسیته” مغز یا تغییرات در فعالیت سلول های مغز، از جمله موارد مربوط به یادگیری و حافظه، پیچیده است.

دانشمندان همچنین نشان داده اند که ورزش باعث افزایش سطح اندورفین در خون، یکی از مواد افیونی طبیعی بدن می شود. اپیوئیدها مواد شیمیایی هستند که در مغز عمل می کنند و اثرات مختلفی از جمله کمک به تسکین درد دارند. برخی از تحقیقات اولیه در دهه 1980 به این باور قدیمی کمک کرد که این ترشح اندورفین با احساس سرخوشی که به عنوان هیجان دونده شناخته می شود، مرتبط است.

با این حال، دانشمندان مدت‌هاست نقش اندورفین‌ها را در درک بالای یک دونده زیر سوال برده‌اند، تا حدی به این دلیل که اندورفین نمی‌تواند از طریق سد خونی مغزی که مغز را در برابر سموم و عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند، از مغز عبور کند. بنابراین احتمالاً اندورفین عامل اصلی تأثیرات مفید ورزش بر خلق و خو و وضعیت روانی نیست.

اینجاست که تحقیقات ما و دیگران به نقش نسخه های طبیعی کانابینوئیدها در بدن ما به نام اندوکانابینوئیدها اشاره می کند.

نقش شگفت انگیز اندوکانابینوئیدها

ممکن است با کانابینوئیدهایی مانند تتراهیدروکانابینول – که بیشتر به عنوان THC شناخته می شود – ترکیب روانگردان موجود در شاهدانه (از Cannabis sativa L. گیاه) که باعث می شود مردم احساس سرحال کنند. یا ممکن است در مورد کانابیدیول، معروف به CBD، عصاره شاهدانه ای که در برخی غذاها، داروها، روغن ها و بسیاری از محصولات دیگر تزریق می شود، شنیده باشید.

اما بسیاری از مردم متوجه نیستند که انسان ها نیز نسخه های خود را از این مواد شیمیایی به نام اندوکانابینوئیدها ایجاد می کنند. اینها مولکولهای کوچکی هستند که از لیپیدها – یا چربی – ساخته شده اند که در مغز و بدن گردش می کنند. «اندو» به آنهایی اطلاق می‌شود که در بدن تولید می‌شوند و نه توسط یک گیاه یا آزمایشگاه.

اندوکانابینوئیدها روی گیرنده های کانابینوئیدی در مغز و بدن کار می کنند. آنها اثرات مختلفی از جمله تسکین درد، کاهش اضطراب و استرس و بهبود یادگیری و حافظه دارند. آنها همچنین بر گرسنگی، التهاب و عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند. سطوح اندوکانابینوئید می تواند تحت تأثیر غذا، زمان روز، ورزش، چاقی، آسیب، التهاب و استرس باشد.

شایان ذکر است که نباید وسوسه شد که دویدن یا دوچرخه سواری را کنار بگذارد و به جای آن به سیگار کشیدن یا خوردن حشیش متوسل شود. اندوکانابینوئیدها عوارض جانبی ناشی از آپلود، مانند اختلال روانی را ندارند.

درک قد دونده

مطالعات روی انسان و مدل های حیوانی اندوکانابینوئیدها – نه اندورفین ها – را به عنوان بازیگران ستاره ای در هایدوک دونده نشان داده است.

این مطالعات ظریف نشان می دهد که وقتی گیرنده های مواد افیونی مسدود می شوند – در یک نمونه از دارویی به نام نالترکسون – افراد همچنان سرخوشی را تجربه می کنند و درد و اضطراب را پس از ورزش کاهش می دهند. از سوی دیگر، مطالعات نشان می دهد که مسدود کردن اثرات گیرنده های کانابینوئید، اثرات مفید ورزش بر سرخوشی، درد و اضطراب را کاهش می دهد.

در حالی که چندین مطالعه نشان داده اند که ورزش سطوح اندوکانابینوئیدهای در گردش خون را افزایش می دهد، برخی یافته های متناقض را گزارش کرده اند یا اینکه اندوکانابینوئیدهای مختلف اثرات متفاوتی ایجاد می کنند. ما هنوز نمی دانیم که آیا همه انواع تمرینات مانند دوچرخه سواری، دویدن یا تمرینات مقاومتی مانند وزنه برداری موثر هستند یا خیر. و سوال این است که آیا افراد با یا بدون شرایط بهداشتی قبلی مانند افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه یا فیبرومیالژیا همان محرک های اندوکانابینوئید را تجربه می کنند؟

برای پاسخ به این سؤالات، یکی از دانشجویان آزمایشگاه من، شریا دسای، یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز 33 مطالعه منتشر شده در مورد اثرات ورزش بر سطوح اندوکانابینوئید را رهبری کرد. ما اثرات یک تمرین “حاد” – مانند دویدن یا چرخه 30 دقیقه ای – را با اثرات برنامه های “مزمن” مانند دویدن 10 هفته ای یا برنامه وزنه برداری مقایسه کردیم. ما آنها را از هم جدا کردیم زیرا سطوح مختلف استرس و الگوها می توانند اثرات بسیار متفاوتی بر پاسخ های اندوکانابینوئید داشته باشند.

ما دریافتیم که ورزش حاد به طور مداوم سطوح اندوکانابینوئید را در مطالعات افزایش می دهد. این تأثیرات بیشتر با یک پیام رسان شیمیایی معروف به آناندامید، مولکول موسوم به «سعادت»، که تا حدی به دلیل تأثیرات مثبت آن بر خلق و خوی نامگذاری شد، مطابقت داشت.

جالب توجه است که ما این افزایش مربوط به ورزش را در اندوکانابینوئیدها در انواع مختلف ورزش از جمله دویدن، شنا و وزنه برداری و همچنین در افراد با و بدون مشکلات سلامتی از قبل مشاهده کردیم. اگرچه تنها تعداد کمی از مطالعات به شدت و مدت ورزش پرداخته‌اند، سطوح متوسط ​​شدت ورزش – مانند دوچرخه‌سواری یا دویدن – به نظر می‌رسد نسبت به ورزش‌های با شدت پایین‌تر – مانند راه رفتن با سرعت کم یا شیب کم – در مورد افزایش، مؤثرتر باشد. سطوح اندوکانابینوئید این نشان می دهد که برای دستیابی به مزایای کامل، مهم است که ضربان قلب خود را بالا نگه دارید – یعنی بین 70٪ تا 80٪ حداکثر ضربان قلب تنظیم شده با سن – حداقل برای 30 دقیقه.

هنوز سوالات زیادی در مورد رابطه بین اندوکانابینوئیدها و اثرات مفید ورزش وجود دارد. به عنوان مثال، ما تأثیرات ثابتی بر نحوه تأثیر یک رژیم ورزشی مزمن، مانند یک برنامه شش هفته ای دوچرخه سواری، بر سطوح اندوکانابینوئید در حالت استراحت ندیده ایم. به طور مشابه، هنوز مشخص نیست که حداقل میزان ورزش برای تقویت اندوکانابینوئیدها چقدر است و چه مدت این ترکیبات پس از یک بار حاد بالا می مانند.

علی‌رغم این پرسش‌های باز، این یافته‌ها محققان را یک قدم به درک اینکه چگونه ورزش برای مغز و بدن مفید است، نزدیک‌تر می‌کند. و آنها یک انگیزه مهم برای گذراندن زمان برای ورزش در اوج تعطیلات ارائه می دهند.


هیلاری ماروساک، استادیار روانپزشکی و علوم اعصاب رفتاری، دانشگاه ایالتی وین

این مقاله توسط The Conversation با مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.

[ad_2]

https://20khababr.ir
https://afkharebartar.ir
https://akhabarebartar.ir
https://andnews.ir
https://avatefepak.ir
https://baranmajale.ir
https://behtaringam.ir
https://daltek.ir
https://elmitarin.ir
https://fardayeashena.ir
https://forbos.ir
https://foxirani.ir
https://gisoon.ir
https://hodhodirani.ir
https://iranisard.ir
https://kahkashani.ir
https://lasttimes.ir
https://lilaki.ir
https://livejame.ir
https://magirani.ir
https://majaleiranian.ir
https://mervina.ir
https://mineralnews.ir
https://modirezard.ir
https://momon.ir
https://moniseh.ir
https://nationaliran.ir
https://netcrafti.ir
https://news-single.ir
https://newsexpress.ir
https://newslife.ir
https://newsspot.ir
https://newsteen.ir
https://nikmag.ir
https://officemag.ir
https://okaziyon.ir
https://one-news.ir
https://pandamag.ir
https://parsroids.ir
https://patris-fun.ir
https://senatornews.ir
https://seratmag.ir
https://sibala.ir
https://sohanian.ir
https://sosokan.ir
https://tazekhabari.ir
https://technoirani.ir
https://timesirani.ir
https://yamorani.ir
https://yandexkhabari.ir
https://abdoosnews.ir
https://zehnenoandinsh.ir
https://abestanews.ir
https://abtinnews.ir
https://akhbarebartaaar.ir
https://akhbaremaaaa.ir
https://akhbareshomaaa.ir
https://akhshijnews.ir
https://atrinnews.ir
https://atroticnews.ir
https://atshnews.ir
https://bashariatemrooz.ir
https://dastesalamatt.ir
https://dostemansalam.ir
https://elementorsite.ir
https://emrooztafahom.ir
https://ensanedirooooooz.ir
https://etelaresankhabar.ir
https://examplenews.ir
https://fardaalefba.ir
https://gisooyekhabar.ir
https://halohekayatha.ir
https://hashtadonoh.ir
https://hekayatfardayeemaaa.ir
https://honarmandkhabar.ir
https://istgaheshomareyek.ir
https://ketabkhoooon.ir
https://kimyagaaaar.ir
https://markazeakhbar.ir
https://masternewss.ir
https://mohamadrezasite.ir
https://morvarideasia.ir
https://mramins.ir
https://naserinews.ir
https://nasermr.ir
https://newsamins.ir
https://newsatropat.ir
https://newscenterals.ir
https://newsmineral.ir
https://newsouls.ir
https://newspishgamannn.ir
https://newssalam.ir
https://newsshans.ir
https://newsworlds.ir
https://parinews.ir
https://patris-music.ir
https://poshtibannews.ir
https://powernewss.ir
https://recordejadid.ir
https://salamnewws.ir
https://23ncfst.ir/
https://amiran-carpet.ir/
https://armanenergytec.ir/
https://blogenews.ir/
https://blogkhoon.ir/
https://bvfars.ir/
https://charsounews.ir/
https://chsnews.ir/
https://dezfil.ir/
https://dmwebmaster.ir/
https://dota2news.ir/
https://erfanhd.ir/
https://etminan110.ir/
https://faratarazkhabar.ir/
https://farsgardi20.ir/
https://footynews.ir/
https://goto98.ir/
https://ilyarkhabar.ir/
https://ir2khabar.ir/
https://iranalmanac.ir/
https://irandaryafest.ir/
https://khabarehaft.ir/
https://khabarontime.ir/
https://lolsms.ir/
https://maadgig.ir/
https://masoudtb.ir/
https://mp3news.ir/
https://music-ha.ir/
https://nakhlestankhabar.ir/
https://newcharge.ir/
https://news-links.ir/
https://news180.ir/
https://pimn.ir/
https://prmf.ir/
https://pvnews.ir/
https://rejawnews.ir/
https://sahab-co.ir/
https://samanbarg.ir/
https://semanews.ir/
https://shirinonews.ir/
https://soheilesonghor.ir/
https://tacity.ir/
https://taktanews.ir/
https://tarabaranmag.ir/
https://telegram-persian.ir/
https://tfcenter.ir/
https://trika.ir/
https://velninews.ir/
https://vidnaz.ir/
https://wajnews.ir/
https://your-news.ir/
https://zangannews.ir/
https://2016downloadnew.ir/
https://paxsolomusic.ir/
https://daryamedia.ir/
https://andikakhabar.ir/
https://seo-pbn.ir/
https://ghezelwich.ir
https://panaztebtabriz.ir
https://shayna-net.ir
https://kanooneslamshahr.ir
https://raynuts.ir
https://honare2.ir
https://itsama.ir
https://flingpet.ir
https://foreverpro.ir
https://fraeesi.ir
https://gkhabar.ir
https://18amlak.ir
https://pooyesh-khabar.ir
https://matsef.ir
https://photo-land.ir
https://tabarestan118.ir
https://disachain.ir
https://chikaapp.ir
https://mahestan18.ir
https://radyaabkala.ir
https://c-civil.ir
https://saeeed.ir
https://copytops.ir
https://modirsearch.ir
https://shz1music.ir
https://m-khosravi.ir
https://iranhayashi.ir
https://iranian-dress.ir
https://gigblog.ir
https://basitcg.ir
https://mashhadhekmat.ir
https://rahetamin.ir
https://radolyamani.ir
https://bnemati.ir
https://face-wood.ir
https://tourvare.ir
https://centertasisat.ir
https://bidarirafsanjan.ir
https://namahaa.ir
https://30pp.ir
https://script-tabadol-link.ir
https://simayesarbedar.ir
https://pakdashtiha.ir
https://rentacars.ir
https://2019movies.ir
https://ekar24.ir
https://saber-ramezani.ir
https://teb-saharsina.ir

ایندکسر