قیمت خودرو سایپا در سال 99 چه روندی را طی کرد؟

عدم ثبات قیمت ارز در سال‌های اخیر باعث شد که ما شاهد نوسان قیمتی در بسیاری از بازار‌ها، از جمله بازار خودرو باشیم. روند رو به رشدی که ابتدای سال 99 شدت گرفت و شوک عجیبی به بازار خودرو وارد کرد. افزایش نجومی قیمت روز خودرو سایپا از ابتدای امسال به حدی بود که بسیاری از کارشناسان بازگشت قیمت‌های پیشین را از محالات می‌دانند. در این نوشتار شماری از خودروهای  سایپا عنوان شده است که ما قصد داریم علت رشد بی‌سابقه‌ی آن‌ها را بررسی کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

– پراید 131 و پراید 111

روزگاری بود که پراید به دلیل قیمت پایین آن مورد استقبال بسیاری از مردم خصوصا اقشار کم درآمد جامعه قرار داشت. این خودرو با اینکه از لحاظ ایمنی و امکانات در سطح بسیار ضعیفی قرار دارد. اما چون نسبت به دیگر خودروها قیمت مناسب‌تری داشت، از بازار خرید و فروش گرمی برخوردار بود. اما متاسفانه این روزها پراید هم تحت تاثیر افزایش قیمت‌های عجیب دیگر خودروها به یک کالای لوکس تبدیل شده است. امروزه این خودرو از مرز 100 میلیون تومان هم گذشته است. در فروردین سال 99 پراید 131 با قیمت 37 میلیون و پراید 111 با قیمت 40 میلیون در بازار معامله می‌شد. در اواخر تابستان پراید 131 و 111 قیمت‌های 135 و 113 میلیونی را به خود دیدند.

از اواسط آبان پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت روز خودرو سایپا کمی عقب نشینی کرد و پراید دوباره به زیر صد میلیون تومان برگشت. اما تمام این دلخوشی‌ها موقتی بود و پراید مجددا در یک شیب صعودی قیمت قرار گرفت. در حال حاضر قیمت پراید 131 به 107 میلیون و قیمت پراید 111 به 121 میلیون تومان رسیده است.

– سراتو 2000

این سدان کره‌ای تا کنون در سه نسل تولید شده است. که نسل دوم آن هم اکنون توسط شرکت سایپا در دو نوع دنده‌ای و اتومات مونتاژ می‌شود. البته کیا سراتو توسط اطلس خودرو تا سال 2017 به ایران وارد می‌شد. نمونه‌ی وارداتی نسبت به نوع مونتاژی از امکانات بیشتری برخوردار است و به همین دلیل تفاوت قیمت قابل توجهی نسبت به سراتوی سایپا دارد. به همین دلیل بیشتر متقاضیان سراتوی مونتاژی اقشار کم درآمد جامعه هستند.

سراتو 2000  در فروردین 99 با قیمت 435 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شد. اما با افزایش قیمت روز خودرو سایپا در تیر ماه امسال با یک رشد قیمت 120 میلیون تومانی، قیمت آن به 555 میلیون تومان رسید. متاسفانه این رشد قیمتی متوقف نشد و اوایل پاییز خودرو قیمت 920 میلیون تومان را به چشم خود دید. اما در اواسط آبان تمامی خودروها یک روند کاهشی را طی کردند. سراتو نیز تحت تاثیر دیگر خودروها دچار افت قیمتی شد و اکنون با قیمت 800 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

– کوییک دنده‌ای

 کوییک دنده‌‌ای از خودروهای سواری شرکت سایپا است که از همان ابتدای ورودش مورد استقبال قشر کثیری از متقاضیان قرار گرفت. این خودرو یک هاچ بک کراس است. در طی روند افزایش قیمت روز خودرو سایپا، خودروی کوویک هم از قافله عقب نماند و رشد‌های عجیبی را از خود به ثبت رساند. البته عده‌ای از افراد تقاضای زیاد برای خرید این خودرو را دلیل گران شدن آن می‌دانند.

کوییک دنده‌ای که در تیر ماه با قیمت 94 میلیون تومان معامله می‌شد. در مهر ماه 99 قیمت آن به 157 میلیون تومان رسید و اکنون با ادامه‌ی روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو، کووییک با قیمت 144 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. 

– چانگان CS35

  چانگان CS35 از کراس‌اوورهایی است که از سال 94 توسط شرکت خودروسازی سایپا مونتاژ می‌شود. در فروردین ماه امسال قیمت خودرو 155 میلیون تومان بود. در تیرماه 99 در پی افزایش قیمت روز خودرو سایپا، با یک رشد قیمتی 175 میلیون تومانی، قیمت آن به 330 میلیون تومان رسید. این شیب صعودی قیمت ادامه‌دار بود و خودرو از مرز 500 میلیون تومان هم گذر کرد. اکنون نیز که در انتهای پاییز 99 به سر می‌بریم چانگان با قیمت 440 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

کلام پایانی

ماجرای گران شدن خودرو موضوع تازه‌ای نیست. افزایش قیمت خودرو در سال 99 باعث شد که بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه که پیش از این‌ها امید این را داشتند که بتوانند صاحب یکی از خودروهای شرکت سایپا بشوند، کلا قید ماشین دار شدن را بزنند. قیمت خودرو سایپا که با تنوع کمتر نسبت به دیگر خودروهای ملی در حال معامله هستند نیز مثل بقیه روند نزولی را در پی داشته است. البته که پراید دردسرساز در این چند روز اخیر چند میلیون تومانی گران‌تر شده است ولی بقیه خودروهای سایپا همچنان رو به کاهش دارند. فرصت‌های فروش فوق‌العاده این کمپانی نیز می‌تواند به این روند کاهشی قیمت روز خودرو سایپا کمک کند تا به زودی به ثبات در این بازار برسیم.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>