[ad_1]
Уاکثر مردم را پرتاب کنید احتمالاً هرگز در مورد بیزاری از دست دادن نشنیده اید، این مفهوم – که در حدود چهار دهه پیش در علوم اجتماعی سرچشمه گرفت – یکی از تأثیرگذارترین ها در علوم رفتاری است. به طور خلاصه، او استدلال میکند که وقتی مردم تصمیم میگیرند، تأثیر از دست دادن چیزی بیشتر از تأثیر به دست آوردن چیزی با ارزش مشابه است – یا به قول روانشناسان دانیل کانمن و آموس تورسکی، «زیان بیشتر از سود اتفاق میافتد».
این ایده برای اطلاع رسانی تلاش های تجربی برای درک همه چیز – از رفتار سرمایه گذار گرفته تا بازارهای بیمه – به وجود آمد. برخی از تحلیلگران حتی سعی کرده اند رابطه بین درد از دست دادن و لذت بردن را کمی سازی کنند. بیزاری از باخت، همانطور که توسط یک شرکت تحقیقاتی تصمیم گیری توصیف شده است، “یک سوگیری شناختی است که توضیح می دهد چرا درد ناشی از باخت برای افراد از نظر روانی دو برابر بیشتر از لذت بردن است.”
با این حال، در سالهای اخیر، بسیاری از دانشمندان علوم رفتاری شروع به این سؤال کردهاند که آیا بیزاری از دست دادن چنین اصل آهنینی در ذهن انسان است یا خیر. برای مثال، آزمایشهای اخیر نشان میدهد که عوامل دیگری – به دور از جهتگیری خاص نسبت به ضرر و زیان – ممکن است نقشی کلیدی در تصمیمگیریهای عجیب و غریب انسانی داشته باشند، که زمانی به بیزاری از ضرر نسبت داده میشد. یک پست وبلاگی منتشر شده در اوایل سال جاری توسط مشاور علوم رفتاری جیسون هرها تا آنجا پیش رفت که مرگ اقتصاد رفتاری را اعلام کرد، تا حد زیادی به این دلیل که او مینویسد: «کشف اساسی اقتصاد رفتاری، یعنی بیزاری از ضرر، هنوز ناپایدارتر است. زمین. “
تعداد کمی از محققین مایل به بیان چنین اظهارات افراطی هستند، اما اگر واقعاً شکاف هایی در بیزاری قطعی از دست دادن وجود دارد، ممکن است به این دلیل باشد که این مفهوم هرگز به عنوان یک نظریه بزرگ و متحد کننده رفتار انسان در نظر گرفته نشده است. به گفته کانمن، یکی از دو محققی که بیشترین ارتباط را با پیدایش این ایده داشت، این مفهوم در ابتدا یک یافته تجربی نبود، بلکه یک شهود بود. چیزی که او و همکار دیرینه اش تورسکی، که در سال 1996 درگذشت، آنقدر بدیهی فکر می کردند که تقریباً بی اهمیت بود: از دست دادن چیزی بر ما تأثیر بیشتری نسبت به بردن چیزی دارد.
کانمن در تماس اخیر با Undark گفت: “آنچه مادربزرگهای ما میدانستند، که فکر میکنم همه شهود دارند، این است که “بد” به نوعی قویتر از “خوب” است.
***
منحدود 30 بود سالها پیش، محققان برای اولین بار فنجانهای قهوه با مارک دانشگاه را به نیمی از اعضای دوره کارشناسی حقوق و اقتصاد در دانشگاه کرنل دادند. اتفاقی که بعدا افتاد به لحظه ای برجسته در زمینه علوم رفتاری تبدیل خواهد شد: محققان از صاحبان فنجان خواستند تا قیمت فروش فنجان های جدید خود را انتخاب کنند و دانش آموزان بدون فنجان مبلغی را که حاضرند برای خرید یک فنجان خرج کنند، مشخص کنند. از یک همکلاسی دانش آموزان عینکی به طور متوسط بیش از 5 دلار برای عینک خود درخواست کردند. دانش آموزان دزدیده نشده تنها نیمی از آن را پرداخت کردند. (در کتابفروشی دانشگاه، لیوان ها به قیمت 6 دلار فروخته شد.)
سپس محققان همان تنظیمات را امتحان کردند، اما با خودکار. همین یافته: افرادی که دارای اشیاء هستند، ارزش آنها را بسیار بالاتر از افرادی که ندارند، می دانند.
این تقسیم بندی بین فقیر و غنی که به آن اثر اعانه می گویند، از آن زمان بارها تکرار شده است. و پس از مطالعه بر روی این 44 دانشجو از کرنل و گروه دیگری در دانشگاه سیمون فریزر، محققان فنجانی – کانمن، همراه با اقتصاددانان جک کنچ و ریچارد تالر – توضیحی برای این پدیده ارائه کردند. آنها در سندی که به طور گسترده در سال 1990 مورد استناد قرار گرفت، می نویسند، این بود، مظهر بیزاری از زیان، مفهومی که آنها این گونه تعریف کردند: «خلاصه ای که زیان در ارزیابی چشم اندازها و معاملات به طور قابل توجهی بیشتر از سودهای متناسب است».
کانمن و تورسکی برای اولین بار نسخه ای از این مفهوم را در سندی در سال 1979 بیان کردند. آنها یافته ای دیرینه در مورد قمار را برجسته کردند: به نظر می رسد که بسیاری از افراد از شرط بندی اجتناب می کنند، که برای مثال، 50 درصد شانس برنده شدن و شانس برابر را ارائه می دهد. از دست دادن. (در واقع، حتی شرط بندی که این شانس ها را به مثلاً 50 درصد شانس برنده شدن 20 دلار و 50 درصد شانس باخت 15 دلار تغییر می دهد، اغلب به نظر نامطلوب است.)
با تحقیقاتی مانند مطالعه عینک کرنل، بیزاری از دست دادن در حوزه نوظهور علوم رفتاری بدیهی شده است. کانمن پس از برنده شدن جایزه نوبل اقتصاد در سال 2002 در زندگینامه خود نوشت: “من فکر می کنم مفهوم بیزاری از ضرر مفیدترین کمک ما به مطالعه تصمیم گیری بود.”
با این حال، همه متقاعد نشده بودند که این مفهوم تا این حد پایدار است. در سال 2003، دانشآموزی به نام دیوید گال در استنفورد نسخهای از آزمایش فنجان کلاسیک را انجام داد. او نتیجه معمولی را پیدا کرد و گفت: افرادی که عینک دارند بیشتر از افرادی که عینک ندارند ارزش قائل هستند. اما، گال به یاد می آورد، چیزی او را آزار می داد: سوژه هایش معمولاً نسبت به همه چیز بی تفاوت به نظر می رسید. او به Undark گفت: “شما این دید را دارید – مثلاً افرادی را در مطالعه تصور می کنید که واقعاً روی این عینک سرمایه گذاری کرده اند.” اما در بیشتر موارد، مردم خیلی علاقه مند نبودند.»
در عوض، گال شروع کرد به این فکر که آیا سوژهها تمایلی به جدا کردن عینک خود – یا پیشنهاد پول برای خرید عینک خود ندارند – بیشتر از روی شتاب، نه احساس قوی از دست دادن یا به دست آوردن یک لیوان.
سایر محققان نیز سؤالاتی را در مورد بیزاری از باخت مطرح کرده اند. زوجی از دانشمندان علوم رفتاری اسرائیلی، Eyal Ert و Ido Erev، در سندی از سال 2013 نوشتند: “به نظر می رسد ضرر در برخی شرایط بیشتر از سود است، اما در برخی دیگر نه.” پارامترها – مانند تغییر شرط یک تصمیم یا تغییر گزینه ای که به آزمودنی اجازه می دهد وضعیت موجود را حفظ کند – می تواند بر نحوه وزن دادن آزمودنی ها بر ضررها و سودها تأثیر بگذارد.
سایر محققان از جمله الداد یحیام از موسسه فناوری Technion-Israel نیز نگرانی های مشابهی را مطرح کرده اند. یچیام در مورد کار طولانی مدت خود در مورد این موضوع به Undark گفت: “من به نوعی وسواس دارم.”
در مقاله ای در سال 2018، گال که اکنون استاد دانشگاه ایلینوی-شیکاگو است، با همکارش، روانشناس اجتماعی دانشگاه نورث وست، درک راکر، به آزمایش فنجان بازگشت. اما این بار متغیری را تغییر دادند. به جای اینکه از مردم بپرسند برای فروش یک فنجان چقدر پول میگیرند، گفتند که فنجان را میگیرند – و سپس پرسیدند سوژهها چقدر میپردازند. شیار سپس. آنها همچنین از افرادی که فنجان ندارند پرسیدند که برای خرید آن چقدر می پردازند.
در تئوری، آنها استدلال می کنند که اگر چشم انداز ضرر بیشتر از سود باشد، مردم برای نگه داشتن فنجانی که از قبل دارند، بیشتر از خرید فنجانی که نداشتند، پرداخت می کنند. اما این اتفاق نیفتاد: چه آنها جام را داشته باشند یا نه، مردم تا حد زیادی ارزش مشابهی را به آن نسبت می دهند.
گروه دیگری از محققان مطالعه مشابهی را سازماندهی کردند، و نتایج منتشر شده در اوایل امسال نتیجه مشابهی را گزارش کردند: از مردم پرسیدند که چقدر میپردازند. شیار چیزی که به آنها داده شده بود، نشانه های بیزاری از ضرر از بین رفت. وندی لیو، دانشیار بازاریابی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو و نویسنده مقاله، اگرچه وجود بیزاری از ضرر را رد نکرد، گفت که در همه شرایط قابل اجرا نیست. او گفت: «بر اساس شواهد خود ما، این یک چیز جهانی نیست. او گفت که این مطالعه نشان میدهد که بیزاری از ضرر ممکن است توضیح خوبی برای تأثیر کمکها نباشد و محققان باید از معادلسازی این دو دست بردارند.
گال، جهیم و برخی دیگر از محققین اکنون استدلال میکنند که بسیاری از پدیدههای منتسب به بیزاری از باخت را میتوان، حداقل در تئوری، با دلایل دیگری، مانند سوگیری نسبت به انفعال، توضیح داد.
گال تعریف بیزاری از دست دادن را به عنوان «فاض و آزاد» توصیف می کند – که گاهی برای توصیف یک ویژگی اساسی دانش بشری استفاده می شود، و گاهی برای توصیف یک پدیده (مانند تأثیر یک هدیه)، بدون اینکه لزوماً ادعای عمیقی داشته باشد، استفاده می شود. دلیل.
او گفت که بسیاری از همکارانش از این اصل کر شده بودند. به دنبال سند 2018، گال گفت که ایمیل هایی از همکاران دریافت کرده است که می گفتند آنها شروع به این باور کرده اند که در کار گذشته خود به اشتباه پدیده های خاصی از انزجار را به ضرر نسبت داده اند. او گفت که محققان دیگر به او گفتند: “من سال ها در تلاش برای یافتن این چیزها بودم و نتوانستم هیچ مدرکی دال بر انزجار از این از دست دادن پیدا کنم”، اما منتقدان اغلب با چنین یافته هایی مخالف بوده و تمایلی به انتشار ندارند. نتایج.
گال گاهی اوقات موضع سختی می گیرد – او انزجار از دست دادن را “در اصل یک توهم” در مقاله ای در سال 2018 درباره Scientific American توصیف کرد – اما همه قانع نشده اند.
اریک جانسون، کارشناس علوم تصمیمگیری در دانشگاه کلمبیا، میگوید: «خیلی چیزها وجود دارد که میتوان آنها را با بیزاری از ضرر توضیح داد. جانسون به متاآنالیز اخیر منتشر شده به عنوان مقاله ای اشاره می کند که 150 مقاله را تجزیه و تحلیل می کند و شواهد تجربی نسبتاً قوی پیدا می کند که نشان می دهد افراد در تصمیم گیری ضرر را بیشتر از سود می دانند. او اذعان کرد که در حالی که منتقدان بیزاری از ضرر، ممکن است بتوانند توضیحات جایگزینی برای هر برنامه خاص ارائه دهند – مانند تأثیر کمک های مالی – بیزاری از ضرر ساده ترین توضیح را برای همه این موارد مختلف ارائه می دهد. در غیر این صورت، او گفت: “برای توضیحات جزئی به این نوع باغ وحش ها می رسید.”
او با اعتماد جدی به شکاکانی که مستعد ضرر نیستند، در ایمیل بعدی پیشنهاد کرد که معادلی نادرست ترسیم کرده است – شبیه به اعتماد به کسانی که تغییرات آب و هوایی را انکار می کنند.
با این حال، گال به نوبه خود گفت که تحت تأثیر متاآنالیز قرار نگرفته است. او در ایمیلی نوشت: «متاآنالیز میتواند اندازه اثر را محاسبه کند، اما در بیشتر موارد چیز زیادی در مورد عامل ایجاد اثر به ما نمیگوید». در این مورد، آنها اثرات متفاوتی را که احتمالاً توسط فرآیندهای مختلف ایجاد میشوند جمعآوری میکنند و ادعا میکنند که برخی از ضررهای گریزی مشترک پیدا کردهاند.»
***
nvl. 87 و بعد کانمن که استاد افتخاری روانشناسی در دانشگاه پرینستون است، به طور علنی به گال، راکر یا دیگر مدعیان اخیر برای اجماع در مورد بیزاری از باخت پاسخی نداده است. اما در خلال مکالمه اخیر زوم از آپارتمانش در منهتن، او فاش کرد که از نزدیک این اختلاف را دنبال کرده است.
او گفت که او با گال و دیگران موافق بود که شواهد بیزاری از ضرر فقط در موقعیت های خاص ظاهر می شود. کانمن گفت: «این یک قانون طبیعت انسانی نیست که باید آن را در هر زمینه ای پیدا کنید.
او بعداً اضافه کرد: «آزمایشهایی وجود دارد که در آن افراد از دست دادن بیزاری نمییابند. “و باز هم توضیحی برای هر یک از آنها وجود دارد. این بیزاری از دست دادن را نمی شکند، زیرا برای بیزاری از دست دادن استثناهایی وجود دارد.”
پس چه چیزی می تواند این ایده را رد کند؟ آیا عدم تمایل به باخت جعل شده است؟ کانمن گفت احتمالاً نه. او گفت: “نمی دانم، شاید جعلی باشد، تصورش سخت است. تقریباً برای هر آزمایش توضیحات جایگزین وجود دارد.” اما، او پیشنهاد کرد، مهم نیست: در علم تصمیم گیری، نظریه جایگاه خود را تثبیت کرده است.
کانمن گفت: داشتن یک اصل که به درک طیف وسیعی از پدیده ها کمک می کند مفید تلقی می شود. “این بدان معنا نیست که بیزاری از باخت درست است، بلکه به این معنی است که مفید است.”
این مقاله در ابتدا در Undark منتشر شد. مقاله اصلی را بخوانید.
[ad_2]
https://afkharebartar.ir
https://akhabarebartar.ir
https://andnews.ir
https://avatefepak.ir
https://baranmajale.ir
https://behtaringam.ir
https://daltek.ir
https://elmitarin.ir
https://fardayeashena.ir
https://forbos.ir
https://foxirani.ir
https://gisoon.ir
https://hodhodirani.ir
https://iranisard.ir
https://kahkashani.ir
https://lasttimes.ir
https://lilaki.ir
https://livejame.ir
https://magirani.ir
https://majaleiranian.ir
https://mervina.ir
https://mineralnews.ir
https://modirezard.ir
https://momon.ir
https://moniseh.ir
https://nationaliran.ir
https://netcrafti.ir
https://news-single.ir
https://newsexpress.ir
https://newslife.ir
https://newsspot.ir
https://newsteen.ir
https://nikmag.ir
https://officemag.ir
https://okaziyon.ir
https://one-news.ir
https://pandamag.ir
https://parsroids.ir
https://patris-fun.ir
https://senatornews.ir
https://seratmag.ir
https://sibala.ir
https://sohanian.ir
https://sosokan.ir
https://tazekhabari.ir
https://technoirani.ir
https://timesirani.ir
https://yamorani.ir
https://yandexkhabari.ir
https://abdoosnews.ir
https://zehnenoandinsh.ir
https://abestanews.ir
https://abtinnews.ir
https://akhbarebartaaar.ir
https://akhbaremaaaa.ir
https://akhbareshomaaa.ir
https://akhshijnews.ir
https://atrinnews.ir
https://atroticnews.ir
https://atshnews.ir
https://bashariatemrooz.ir
https://dastesalamatt.ir
https://dostemansalam.ir
https://elementorsite.ir
https://emrooztafahom.ir
https://ensanedirooooooz.ir
https://etelaresankhabar.ir
https://examplenews.ir
https://fardaalefba.ir
https://gisooyekhabar.ir
https://halohekayatha.ir
https://hashtadonoh.ir
https://hekayatfardayeemaaa.ir
https://honarmandkhabar.ir
https://istgaheshomareyek.ir
https://ketabkhoooon.ir
https://kimyagaaaar.ir
https://markazeakhbar.ir
https://masternewss.ir
https://mohamadrezasite.ir
https://morvarideasia.ir
https://mramins.ir
https://naserinews.ir
https://nasermr.ir
https://newsamins.ir
https://newsatropat.ir
https://newscenterals.ir
https://newsmineral.ir
https://newsouls.ir
https://newspishgamannn.ir
https://newssalam.ir
https://newsshans.ir
https://newsworlds.ir
https://parinews.ir
https://patris-music.ir
https://poshtibannews.ir
https://powernewss.ir
https://recordejadid.ir
https://salamnewws.ir
https://23ncfst.ir/
https://amiran-carpet.ir/
https://armanenergytec.ir/
https://blogenews.ir/
https://blogkhoon.ir/
https://bvfars.ir/
https://charsounews.ir/
https://chsnews.ir/
https://dezfil.ir/
https://dmwebmaster.ir/
https://dota2news.ir/
https://erfanhd.ir/
https://etminan110.ir/
https://faratarazkhabar.ir/
https://farsgardi20.ir/
https://footynews.ir/
https://goto98.ir/
https://ilyarkhabar.ir/
https://ir2khabar.ir/
https://iranalmanac.ir/
https://irandaryafest.ir/
https://khabarehaft.ir/
https://khabarontime.ir/
https://lolsms.ir/
https://maadgig.ir/
https://masoudtb.ir/
https://mp3news.ir/
https://music-ha.ir/
https://nakhlestankhabar.ir/
https://newcharge.ir/
https://news-links.ir/
https://news180.ir/
https://pimn.ir/
https://prmf.ir/
https://pvnews.ir/
https://rejawnews.ir/
https://sahab-co.ir/
https://samanbarg.ir/
https://semanews.ir/
https://shirinonews.ir/
https://soheilesonghor.ir/
https://tacity.ir/
https://taktanews.ir/
https://tarabaranmag.ir/
https://telegram-persian.ir/
https://tfcenter.ir/
https://trika.ir/
https://velninews.ir/
https://vidnaz.ir/
https://wajnews.ir/
https://your-news.ir/
https://zangannews.ir/
https://2016downloadnew.ir/
https://paxsolomusic.ir/
https://daryamedia.ir/
https://andikakhabar.ir/
https://seo-pbn.ir/
https://ghezelwich.ir
https://panaztebtabriz.ir
https://shayna-net.ir
https://kanooneslamshahr.ir
https://raynuts.ir
https://honare2.ir
https://itsama.ir
https://flingpet.ir
https://foreverpro.ir
https://fraeesi.ir
https://gkhabar.ir
https://18amlak.ir
https://pooyesh-khabar.ir
https://matsef.ir
https://photo-land.ir
https://tabarestan118.ir
https://disachain.ir
https://chikaapp.ir
https://mahestan18.ir
https://radyaabkala.ir
https://c-civil.ir
https://saeeed.ir
https://copytops.ir
https://modirsearch.ir
https://shz1music.ir
https://m-khosravi.ir
https://iranhayashi.ir
https://iranian-dress.ir
https://gigblog.ir
https://basitcg.ir
https://mashhadhekmat.ir
https://rahetamin.ir
https://radolyamani.ir
https://bnemati.ir
https://face-wood.ir
https://tourvare.ir
https://centertasisat.ir
https://bidarirafsanjan.ir
https://namahaa.ir
https://30pp.ir
https://script-tabadol-link.ir
https://simayesarbedar.ir
https://pakdashtiha.ir
https://rentacars.ir
https://2019movies.ir
https://ekar24.ir
https://saber-ramezani.ir
https://teb-saharsina.ir